Höstterminen i full gång

Sommarlovet är slut sedan länge och höstterminen är i full gång. Det är nu ett nytt gäng elever på "vår" skola som är med i projektet. De tidigare eleverna från vårterminen går nu i år 7 och har därför flyttat över till ny skola. Det fanns farhågor hos dem och hos föräldrarna att barnen i nya skolan inte skulle få tillgång till några kompenserande hjälpmedel. Vi vet inte hur det gick med det, men ska försöka att följa upp hur det går för barnen senare under skolåret.

Vi frågade specialläraren hur det går och vad som används nu. De kompenserande hjälpmedel som ingår i projektet finns kvar hos henne. Hon tycker att projektet går något på sparlåga i höst, då de nuvarande eleverna inte hunnit börja ordentligt med engelska än, barnen går i år 3 och får engelska först i år 4, men hon använder hjälpmedlen ändå till barnen.

Specialläraren har hittat ett arbetssätt (hon kallar det en funktion) som hon tycker fungerar bra med barnen:
I ordbehandlingsprogrammet Word öppnar hon "Infoga" och väljer "Röstanteckning". Ett litet fönster för att spela in ljud öppnas, och läraren dikterar något, kanske en fråga på svenska eller engelska. När inläsningen är klar blir det en högtalarikon i word-dokumentet.
När eleven får dokumentet ska eleven dubbelklicka på ikonen och då hörs det inspelade meddelandet från läraren. I word-dokumentet finns det gott om plats bredvid ikonen där eleven kan skriva in sitt svar. I datorn finns också en talsyntes, WordRead Plus, som eleverna kan använda för att lyssna på det de själva skriver.
"Perfekt i både sv och eng. Diktera glosor, sj- tj, skilja på b och d plus hela meningar förstås", påpekar läraren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0