Full aktivitet under våren!

Jag har haft nöjet att vid några tillfällen under vårterminen träffa de barn från år 6 som använt tekniken från detta projekt. De möts några gånger i veckan hos specialläraren för att jobba med engelska och det är där jag varit och tittat hur de jobbar och hur specialläraren integrerar tekniken i sin undervisning.

Det som jag tycker varit mest intressant är barnens användning av skannerpennan Svensk Talpenna. Vi (LUK) har i tidigare projekt haft svårt att få lärare och elever att använda skannerpennan då både lärare och elever funnit den alltför krånglig att använda.

Dessa barn har klarat av pennan bra och jag har vid mina besök i gruppen sett hur de använt den aktivt i sitt arbete med engelskan. Specialläraren har flera exemplar av Svensk Talpenna så barnen får en penna var. Jag var lite fundersam över om barnen skulle kunna förstå de översättningar som erbjuds, men jag såg dem klicka fram och tillbaka mellan de olika förslagen på översättning tills de hittar ett som de förstår och som de tycker stämmer.

Det är synd att pennan är så pass dyr som den är, för som dessa barn visar så tror jag att översättningspennan kan fungera som ett verktyg i skolans språkundervisning.

/Marianne Björn

RSS 2.0