Fortsättning följer

Att arbeta i projekt innebär ibland att man kommer ut till en skola, engagerar personal och barn under en begränsad tid, projektet utvärderas och rapporteras och rinner därefter ofta ut i sanden. Det kommer nya projekt som kräver nytt engagemang och tankar.

Med detta i åtanke är det desto roligare att se hur vårt tillfälliga projekt med "vår" speciallärare får en fortsättning. Hon rapporterade nyligen att 
"... hjälpmedlen som var i det projektet jag var involverad i är ju däremot mycket bra och användbara. Dem använder jag varje vecka. De är också användarvänliga...".

De hjälpmedel hon skriver om är framför allt Svensk Talpenna (skannerpenna), Spell Right (stavningskontroll), och WordRead Plus (talsyntes).

Orsaken till att specialläraren aktivt fortsätter använda tekniken tror jag beror på att hon tog sig tid att lära känna verktygen och att fundera över hur de skulle kunna användas för att förstärka hennes egen undervisning. Det blev inte ett eget moment utan verktygen integrerades i den ordinarie undervisningen. Vi har gång efter annan i olika projekt märkt hur viktigt detta är. Om inte läraren ser värdet i tekniken så blir den inte använd. Det spelar ingen roll hur bra och nödvändig vi som forskare anser att den är. Som Christer Jacobson brukar säga, det handlar om cost - benefit, dvs om kostnaden (pengar, ansträngning, tid, mm) överstiger nyttan (hjälp, stöd, effektivitet, mm) så blir det inte använt. Omvänt handlar det om att ifall läraren ser att nyttan är större än kostnaden så blir det använt. Med andra ord så behöver tekniken vara så användarvänlig som möligt för att ha chansen att komma till störst möjliga nytta.

Marianne

RSS 2.0